Escape route
Zes erfgoedinstellingen in GelderlandOpdracht
- Wat: Escape room ervaring in een zestal musea, kastelen en erfgoedinstellingen, met minimaal beheer voor de vrijwilligers die doorgaans de gastheren van de instellingen zijn.
- Wie: Gezinnen en grootouders met kleinkinderen vanaf 8 jaar
- Story: Gebruik de verhalen van de betreffende erfgoedinstelling en topstukken uit die instellingen. Betrek de verhalen uit Het verhaal van Gelderland erbij.
- Betrokken partijen: Novitas Heritage, Muse (webapp) en Erfgoed Gelderland en de hieronder vermelde erfgoedinstellingen






Resultaat
- 6 verschillende escape routes
- 2 tot 5 spelers per run, maximum aantal runs gelijktijdig is afhankelijk van de capaciteit van de erfgoedinstelling
- Een blauwdruk die voor alle routes hetzelfde is; elke route bevat unieke inhoud
- Een web app op maat die fysieke sloten overbodig maakt
- Geen reset tijd, minimale belasting medewerkers
- 6 x 16 = 96 unieke puzzels
- 490-120 minuten ervaring, afhankelijk van de grootte van de erfgoedinstelling
Ervaren
De routes zijn/waren te spelen op de volgende locaties
- Kasteel Doorwerth
- Kasteel Wijchen
- Kasteel Huis Bergh
- Museum Elisabeth Weeshuis
- Museum Elburg
- Museum Smedekinck
Reacties deelnemers
- Moeilijk maar leuk
- Leuke manier om museum te ontdekken
- Ingenieus gemaakt! / origineel / machtig mooi
- Zeer uitdagend!
Het interactieve verhaal
De Collector heeft een computerprogramma gemaakt, die de toekomst van Gelderland kan voorspellen. Hij heeft deze Artificial Intelligence gevoed met alle verhalen uit het verleden van Gelderland. Helaas is dit programma, Atropos, op hol geslagen. Het probeert nu de geschiedenis van Gelderland te wissen. Topstukken worden in opdracht van Atropos gestolen, digitale bestanden gewist. De Collector kan Atropos op dit moment niet meer stoppen…
Omdat de Collector zich niet meer in de erfgoedinstellingen van Gelderland durft te vertonen door zijn falen, vraagt hij spelers om als zijn onderzoeksteam op zoek te gaan naar de schade die Atropos heeft aangericht op de betreffende erfgoedinstelling.
Als de spelers ontdekken dat een van de topstukken is verdwenen, bellen ze de Collector om dit te rapporteren. Vervolgens informeert de Collector de spelers via een telegram (hij is bang dat Atropos meeluistert of meeleest via digitale communicatie) hoe ze het verhaal van het topstuk terug kunnen vinden. Als ze deze informatie invoeren in het Anti-Atropos programma dat de Collector heeft geschreven en ter beschikking stelt aan de spelers via een webapp, dan kunnen ze Atropos misschien stoppen.
Tot slot vraagt de Collector in het telegram om het erfgoed te beschermen tegen verdere aanvallen van Atropos, door de talismannen te vinden in de erfgoedinstelling en deze met behulp van de app te activeren.
Uiteraard moeten ook andere kastelen en musea in Gelderland worden gecontroleerd op de aanwezigheid van Atropos…