Selecteer een pagina

Online serious gaming

Van offline naar online: de gaming platformen

De Corona-maatregelen voeden de noodzaak om je offline serious game of spelsimulatie online beschikbaar te maken. Zeker omdat inmiddels wel is aangetoond dat een training of lesdag, die alleen bestaat uit powerpoint slides en Kahoot quizjes niet voldoende zijn om je deelnemers te blijven boeien. Welke mogelijkheden zijn er? In een volgende artikel gaan we nader in op  waarmee je rekening moet houden t.a.v. het communiceren faciliteren van een dergelijke online oplossing.

Deze post is gebaseerd op de presentatie die ik heb gegeven tijdens het online seminar ‘Impact Corona op Serious Gaming, we gaan online!’ van SAGANET op 5 november 2020 en op Gamedidactiek 2021 op 19 februari 2021.

Off the shelf

Je zou gebruik kunnen maken van bestaande gamingplatformen. Daar is ook voldoende aanbod van digitale games. Denk hierbij aan console games van de Xbox of Playstation, games op mobiele devices zoals smartphones en tablets of PC games, die voornamelijk via Steam worden aangeboden. Het nadeel is dat veel games echt op gamers zijn gericht. Als je voor een jonge doelgroep werkt, vormt dat wellicht geen probleem.

Maar ondanks de populariteit van digitale games zijn er nog genoeg mensen die niet of nauwelijks een computerspel aanraken. Een ander belangrijk nadeel van deze oplossingsrichting is de hardware. Niet iedereen heeft een Xbox, Playstation of PC met dedicated GPU in huis.

Samenwerking

Een oplossing hiervoor is gebruik maken van games die in webbrowsers draaien. Laat hierbij de duizenden Flash games links liggen: support op Flash is per 1-1-21 afgelopen. En geen browser staat Flash nog zonder kunstgrepen toe.

Om samenwerking tussen de deelnemers waar te nemen, is synchronisatie tussen de diverse spelers en hun apparaten noodzakelijk. Vaak gebeurt dit via een server (en dan is wat de speler ziet, de client), steeds vaker via nieuwere technologie gebaseerd op het peer-to-peer principe.

Een andere oplossingsrichting is gebruik maken van mobiele games waar je met of tegen elkaar kunt spelen. Games die alleen speelt of met onbekende op het internet omdat je je vrienden niet kunt kiezen, zijn minder geschikt. Een voordeel van een mobiele game is, dat je die kunt combineren met communicatie via een beeldbelapplicatie op een desktop of laptop.

Voorbeelden van ‘samenwerkingsgames’

Online escape room

Escape rooms/escape games zijn uitermate geschikt om als online teamactiviteit te spelen en de samenwerking te leren van de samenwerking. Er zijn honderden online escape games te vinden  van Chinese/Amerikaanse makelij op Steam of in de Google Play en Apple app stores. Browser games echter zijn vooral in opkomst gekomen als gevolg van Corona.

Keith Force van Hour Glass Adventures heeft tijdens de eerste golf een overzicht samengesteld van het  internationaal aanbod van online escape games. Escape the Roomers nog een langere lijst. Van Nederlandsche bodem zijn de volgende games afkomstig (overzicht niet compleet):

Platform – papier naar pixels

Je wilt niet gebruik maken van een bestaande game, maar je wilt je eigen serious game of spelsimulatie digitaliseren. Waar moet je beginnen? Verzamel eerst je grafische bestanden. Kies vervolgens op basis van de complexiteit van je game een platform. Ik heb de volgende platformen onderzocht.

Roll20

Roll20 is eigenlijk ontwikkeld voor table top roleplayers. Dat merk je aan alles. Echter, deze simulator is ook in te zetten voor andere games als je slim met de bestaande componenten omgaat.

Voorwaarden voor een geschikt platform

  • Fast to learn, easy control
  • Invite only
  • The IP of the serious game always stays with the creators, no exceptions
  • Commission fees that are similar to the non serious games on your platform

PROS

  • Table top roleplaying, card games
  • geïntegreerd communicatie platform

CONS

  • Beperkt in mogelijkheden voor verschillende speltype
  • Lastig inrichten
  • Minder intuïtieve bediening

Table Top Simulator

Table top simulator geeft prachtige, zeer realistische 3D ervaring. Het grote nadeel is dat een installatie nodig is op de machine van de gebruiker. Het heeft wel meer dan voldoende mogelijkheden om complexe games een plek te geven, dat dan weer wel.

PROS

  • Schitterende 3D vormgeving
  • Mogelijkheid voor scripts om zaken te automatiseren
  • Audio communicatie platform

CONS

  • Steam account + client installatie noodzakelijk
  • Complex om in te richten, client installatie
  • Moeilijke navigatie voor niet-gamers
  • Hoge systeemeisen

Tabletopia

Tabletopia lijkt op Table Top Simulator, maar dan in Browser. Je bouwt eerst de kaartendecks op, bord, tafel en andere onderdelen. Dan maak je in de ‘Set up’ een startopstelling. Deze werkwijze zie je vaker: de startopstelling(en) zijn gescheiden van de spelonderdelen.

PROS

  • Schitterende 3D vormgeving
  • In browser!
  • Gemiddeld complexe wijze van inrichten
  • Verschillende cameraposities in te stellen, zodat iedere speler het spel vanuit zijn eigen point-of-view kan ervaren
  • Veel gratis content

CONS

  • IP (intellectual property) is een ding: “You grant TABLETOPIA the worldwide, non-exclusive, right to use, reproduce, modify, create derivative works from, distribute, transmit, transcode, translate, broadcast, and otherwise communicate, and publicly display and publicly perform, your Workshop Contribution”
  • Moeilijke navigatie voor niet-gamers
  • Vrij hoge systeemeisen

Board Game Arena

Board Game Arena lijkt op Table Top Simulator en Tabletopia, maar dan in browser. Ik heb geprobeerd met ze in contact te komen om de specifieke eisen voor online serious games te overleggen. Helaas hebben de twee beheerders niks van zich laten horen.

PROS

  • In browser
  • Schitterende 3D vormgeving
  • NL taal
  • Veel gratis content

CONS

  • Open community
  • Inrichten moet je laten doen door Board Game Arena
  • Niet af te schermen voor andere spelers
  • Niet gericht op serious gaming

Playing Cards

Playing Cards is een laagdrempelig platform om je kaartspelen en een klein beetje meer een plek kunt geven. De bediening voor de spelers is bijzonder eenvoudig in deze omgeving. Een avondje stoeien en je kunt aan de slag met je spelers. Vergeet niet om een export te maken van je spel!

PROS

  • In browser
  • Eenvoudig, makkelijke bediening
  • Eenvoudig in te richten

CONS

  • Na twee weken inactief automatisch gewist. Wel mogelijk om spel te exporteren en opnieuw te importeren
  • Initiatief van een eenpitter: continuïteit is niet gewaarborgd

Andere laagdrempelige gaming platformen

Bovenstaande voorbeelden helpen je met een 1 op 1 vertaling van papier naar pixels. Daarnaast kun je aan de slag met andere toepassingen. Zo zijn er veel quiz-achtige platformen zoals

Zie meer voorbeelden in het boek Gamedidactiek 2 van Martijn Koops of kijk jop zijn site Gamedidactiek.nl.

Interactie componenten

Daarnaast zijn er interactieve componenten voor websites, Google apps of leermanagementsystemen zoals

Google forms

Een escape room-achtige game kun je maken met Google Forms. Je kunt er het narratief in kwijt. Ook bevat Google Forms een uitstekende ‘conditional formatting‘ optie. Daar kun je op basis van het antwoord naar een volgende tab worden gestuurd. Layouten van Google Forms is echter een ding. Je zult het moeten doen met wat je ziet.

WordPress

Mocht je kunnen omgaan met een CMS zoals WordPress, Joomla of Drupal, dan kun je met pagina’s en formulieren ook interessante interactieve content maken. Het meest ingewikkelde is het vinden van een (gratis) formulierenplugin die kan toetsen op het juiste antwoord en op basis daarvan een actie uitvoeren (conditional submit). Daarnaast is H5P ook geschikt voor WordPress.

Voor opties als:

  • 360 Graden Tour
  • Chatbot
  • Gamification (Point, badges, ranks, leaderboard)
  • Image mapping (pixel click)
  • Hotspots, pop-ups, overlays
  • Timers
  • Met multiplayer synchroon spelen in het scherm (client-server)

moet je je verder verdiepen in website ontwerp, HTML/CSS en JavaScript. Wellicht wordt dit het moment om de professional game developer op te gaan zoeken.

 

Laten doen

Je komt tot de conclusie dat je hulp nodig hebt om jouw serious game online en of digitaal te krijgen.

App of webapp

Je zou kunnen kiezen voor een mobiele app. Dat is natuurlijk cool, je eigen app. Er kleven echter wel een paar belangrijke nadelen aan een eigen app.

  • Je blijft onderhoudskosten en tijd kwijt zijn, omdat de besturingssystemen updaten.
  • Het beoordelen van app door Apple/Google kost tijd (doorgaans twee weken).
  • Gebruikers moeten een app downloaden uit de App store/Play store. Dat kost tijd en moeite.

Ikzelf geef de voorkeur aan responsive/progressive webapps. Dat zijn applicaties die in de browser draaien. Voordelen zijn:

 

  • Niks installeren
  • Wijzigingen door de developer direct beschikbaar
  • Minder onderhoud, want de onderliggende talen en browser veranderen wel, maar langzamer dan de besturingssystemen.

Aandachtspunten bij uitbesteden

Doorgaans is uitbesteden een prijzig traject.  De ontwikkel- en onderhoudskosten worden doorgaans zwaar onderschat.

Stel van te voren een functioneel ontwerp op: wat moet je applicatie allemaal kunnen? Ga eerst met een globaal ontwerp de markt op om een globale inschatting van de kosten te maken. Stel vervolgens je budget vast en ga met een gedetailleerd ontwerp (ja, echt gedetailleerd, inclusief schetsen van de schermen e.d.) de markt op.

Als je een partij hebt gevonden, dan is mijn ervaring dat je diverse rollen vervult:

  • Je bent opdrachtgever
  • Je bent SME (Subject Matter Expert) voor de ontwikkelaar
  • Je bent tester
  • En, bij het ontbreken van een interne projectmanager bij je ontwikkelaar, ook nog eens projectmanager.
The Bridge van 360 Media Masters

Da’s best pittig. Helaas begrijpen softwareontwikkelaars vaak net niet wat jij precies wilt. Je zult heel gedetailleerd moeten communiceren om precies te krijgen wat je wilt. En koester die ontwikkelaar die met je meedenkt in oplossingen! Veel ontwikkelaars hebben het daarnaast druk en hebben meerdere projecten tegelijkertijd onderhanden. Dus hen helpen bij het managen van jouw planning is essentieel.

Ook zul je tegen de technische mogelijkheden/ beperkingen aanlopen: alles kan, maar tegen welke prijs? Vraag dan door wat wel kan en wees flexibel in je ontwerp.

Mocht je hulp nodig hebben bij een dergelijk traject, dan kan ik je daar vanuit mijn ICT Business Consultant achtergrond bij helpen. 

Volgende keer in het tweede deel wil ik het hebben over het platform waarmee je vervolgens met en tussen de deelnemers communiceert.

ITM

GRATIS
BEKIJK