Roos van Leary

De Roos van Leary, ontwikkeld door Timothy Leary, is een communicatiemodel dat is voortgekomen uit een psychologisch onderzoek naar de werking van gedrag. De Roos van Leary gaat ervan uit dat gedrag, gedrag oproept. Met andere woorden; de Roos gaat uit van actie en reactie, oorzaak en gevolg, zenden en ontvangen. De grote verdienste van de Roos van Leary ligt in het feit dat de Roos laat zien:
- welk gedrag door welk gedrag wordt opgeroepen en
- hoe gedrag te beïnvloeden is.
Een groot misverstand over de Roos van Leary is dat sommigen stellen dat de Roos van Leary mensen wil typeren ofwel wil karakteriseren. Dit is niet het geval.
De Roos van Leary wil namelijk gedrag typeren en de werking van dat gedrag op anderen verduidelijken. Het gaat bij de Roos van Leary dus over de interactie tussen mensen; niet over hoe mensen qua karakter zijn.
Het meeste invloed heb je op je eigen gedrag. Als je daar inzicht in hebt en dat kunt sturen, dan kan de ander ook veranderen.
De Roos bestaat uit:
- Boven en onder (dominant en volgend) – Verticaal
- Links en rechts (tegen en samen of taakgericht en mensgericht) – Horizontaal
Gedrag dat horizontaal tegenover elkaar ligt, roept elkaar op en lokt elkaar uit. Gedrag dat verticaal tegenover elkaar ligt versterkt elkaar. Door tegenover het gedrag te gaan staan (horizontaal of verticaal) kun je invloed uitoefenen.
Beinvloed anderen, begin bij jezelf
Samenvatting

Uitgever: Uitgeverij Thema