06 80 07 36 07 info@intothemirror.nl

Over IntoTheMirror

Met IntoTheMirror wil ik mensen en organisaties verbeteren door hen inzicht te bieden (de spiegel) of met nieuwe gedrag of met een nieuwe situatie leren om te gaan (in de wereld achter de spiegel) via het aanbieden van Real Life Games & Serious Play activiteiten.

Real Life Game

In Real Life Games worden (computer)spelen en spelletjes vertaald naar een variant waarin de deelnemers op werkelijke schaal en in het ‘echt’ de ervaringen van die spelen opnieuw kunnen beleven. Vaak zijn de deelnemers de held in het verhaal dat ze samen ontwikkelen tijdens het spelen van de game.

Serious Play

Serious Play maakt gebruik van het medium Real Life Gaming waarbij de nadruk ligt op het ervaren van het spel en niet op het winnen ervan. Bij Serious Play is het lerend en inzicht verwervend aspect belangrijker dan het hebben van ‘fun’. Maar Serious Play blijft nog steeds een leuke werkvorm.

Carel Ketelaars (1974) is speler, schrijver en organisator van Real Life Games sinds 1995.

In mijn Ludografie geeft ik een overzicht van de games en andere activiteiten, zoals simulaties, rollenspelen en improvisatiespel die ik door de jaren heen heb geschreven, georganiseerd en uitgevoerd.

Ik heb tevens jarenlang ervaring opgedaan als (software)trainer en ICT instructeur in het hoger onderwijs.

Met IntoTheMirror combineer ik deze twee passies, leren en spelen, met elkaar.

Ludografie
Wanneer Wat
2016-nu IntoTheMirror

Improvisatie acteren en ontwikkelen van

  • Real Life Games ‘Heel Ons Dorp Bakt’, ‘Space Heroes’, ‘Fantasy Heroes’, ‘After the Heist’ en ‘Agaath’s Erfenis’;
  • Serious Play ‘Crossing Borders’ en processimulatie ‘Growth4Talent’;
  • Immersion design escape room ‘De dekenkist van Floris V’ en ‘MuseumEscape’.
  • De Da Vinci Stadswandeling.
  • Gamification Kwartet: leermiddel om het fenomeen Gamification te leren kennen.
2013-2016 Short Larp/Nordic Larp

  • Herschrijven van het inquisitiespel ‘Exodus 22:18’ en dilemmaspel ‘Prison’;
  • Schrijven van korte spelen zoals het onderhandelingsspel ‘Putting out fire with gasoline’ en het ruimtespel ‘2025: a Space Oddity.’;
  • Spelbegeleiden van ‘Prison’, ‘Prelude’, ‘Exodus 22:18’ en ‘Old & Wise’.
2010 Ontwikkeling, productie en uitvoering van het maffiadinerspel ‘Cosa Nostra’ voor grote groepen.
2006 Ontwikkelaar en begeleider Processimulatie Processpecialisten

Spelen met toekomstige processen zoals een subsidieaanvraagproces en een polisregistratieproces. Stofjas aan, lopende band gereed, formulieren en kaartenbakken gevuld en dan cases door het proces sturen. Tot slot evalueren en leren.

2004-2005 Projectleider Planningsmarkt Gemeente de Bilt

Spel voor 25 managers en coördinatoren waarbij gehandeld wordt in uren om te komen tot een planning.

2005 Projectleider spel Maerquin 16 en 17

Larp weekendevenement met 60 deelnemers (scenario, spelleiding).

2002-2004 Eigenaar Erekose – Interactieve Theatrale Concepten

  • Ontwikkeling, productie en uitvoering van ‘Ringen der Deugden’, fantasydinerspel voor grote groepen en van ‘De bende van Lisse’, vrijgezellenfeest voor kleine groepen;
  • Geven workshops spel en theaterzwaardvechten;
  • Productie van CKV Middeleeuwen week, met Middeleeuwse workshops, steekspel en spelelement voor VMBO leerlingen;
  • Herschrijven moordspel ‘Blauw Bloed’ van DOL Drama Op Locatie;
  • Schrijven van subplots: ‘Het Spookplot’ voor Maerquin en ‘Verradersplot’ voor Puerto Diablo.
2001-2002 Projectleider spel Dans der Dageraad

Uniek zesdaags Larp, toneel- en theaterevenement met 150 deelnemers (initiatiefnemer, spelleiding, promotie, financiën).

2000-2002 Projectleider DOL Drama op Locatie

Productie van en spelbegeleiding tijdens zo’n honderd spelevenementen.

1999-2000 Projectleider spel Summoning 4 en 5

Vierdaags Larp evenement met een deelnemersaantal van 400-500 (scenario, spelleiding, spelsysteem).

Overige werkervaring
  • Doceren ICT en Projectmanagement aan de HU Hogeschool Utrecht
  • Schrijver boek ‘Live Action Role-Playing, het spel, het drama en de beleving’
  • Business ICT consultancy via Improven en Unit4
  • Trainen ICT via Unit4
  • Procesmanagement consultancy via De Processpecialisten, Gemeente De Bilt en PwC

Bekijk mijn overige werkervaring op LinkedIn.

Samenwerken

Voor de ontwikkeling en realisatie van de Real Life Games van IntoTheMirror werk ik samen met ervaren partijen op het gebied van spelbegeleiden en faciliteren van interactieve (leer)ervaringen.

SAGANET

Als penningmeester van SAGANET ben ik actief betrokken bij het vergroten van de kennis en kunde op het gebied van spelsimulaties en serious gaming. Mocht een andere oplossing dan een Real Life Serious Game je helpen, dan verwijs ik je graag door naar een van de leden van dit netwerk van designers, wetenschappers en toepassers.