Home » Frequently Asked Questions
FAQ
[Veel gestelde vragen en hun antwoorden]
Vragen over onze real life games, dienstverlening en maatwerkoplossingen? Vind hier je antwoord.
Real life games, ook wel bekend als live-action games of immersieve ervaringen, zijn interactieve spellen die zich afspelen in de echte wereld. Hier zijn enkele kenmerken van real-life games:
-
Duur en beleving: Een real life game kan variëren van 45 minuten tot 3,5 uur. Tijdens zo’n spel speel je de hoofdrol in je eigen film. Het is als een filmische ervaring waarin jij je eigen verhaal bepaalt. Elk spel heeft een specifiek doel dat je moet bereiken, en je wordt aangemoedigd om interactie aan te gaan met acteurs en andere deelnemers.
-
Interactie met facilitators: Tijdens real life games kom je in contact met facilitators die deel uitmaken van het verhaal. Je kunt verschillende verhaallijnen ontdekken en je keuzes beïnvloeden het verdere verloop van het spel.
-
Diverse genres: Real life games kunnen verschillende genres omvatten, zoals mysterie, avontuur, horror, detectiveverhalen en meer. Denk aan escape rooms, speurtochten, interactieve theaterstukken en zelfs stadsverkenningsspellen.
-
Fysieke en mentale uitdagingen: Deze spellen dagen je uit op fysiek en mentaal vlak. Je moet raadsels oplossen, aanwijzingen volgen, samenwerken met anderen en soms zelfs fysieke obstakels overwinnen.
-
Teambuilding en plezier: Real life games zijn niet alleen leuk, maar ook geweldig voor teambuilding. Ze bevorderen samenwerking, communicatie en creativiteit tussen deelnemers.
Kortom, real life gaming biedt een unieke en meeslepende ervaring waarbij je de grens tussen fictie en realiteit doorbreekt. Of je nu een mysterie wilt oplossen, een avontuur wilt beleven of gewoon plezier wilt hebben, er is voor elk wat wils!
Real life games zijn uitstekend geschikt voor teambuilding om verschillende redenen:
-
Samenwerking en Communicatie: Real life games vereisen dat teamleden samenwerken, communiceren en strategieën bedenken om doelen te bereiken. Dit bevordert een betere teamdynamiek en helpt bij het opbouwen van vertrouwen tussen collega’s.
-
Probleemoplossing: Tijdens real life games worden teams geconfronteerd met uitdagende situaties en puzzels. Het oplossen van deze problemen vereist creativiteit, kritisch denken en het combineren van verschillende vaardigheden. Dit helpt teamleden om hun probleemoplossende vaardigheden te verbeteren.
-
Stressvermindering: Real life games bieden een leuke en ontspannen omgeving waarin teamleden kunnen ontsnappen aan de dagelijkse werkstress. Dit draagt bij aan een positieve sfeer en vermindert spanningen.
-
Rolverdeling: Tijdens real life games kunnen teamleden verschillende rollen aannemen, zoals leider, navigator, communicator, etc. Dit helpt bij het begrijpen van elkaars sterke punten en het verdelen van verantwoordelijkheden.
-
Motivatie en Betrokkenheid: De competitieve aard van real life games motiveert teamleden om hun best te doen en bij te dragen aan het succes van het team. Dit vergroot de betrokkenheid en teamgeest.
Kortom, real life gaming bevordert samenwerking, probleemoplossing en teambinding, waardoor ze een waardevol hulpmiddel zijn voor teambuilding.
Larp is de afkorting van Live action Role-Playing. Het is een activiteit waarbij de deelnemers met elkaar een fictieve werkelijkheid instappen. Deze fictieve werkelijkheid wordt met elkaar in stand gehouden door vanuit een rol of positie te spelen. Doel voor de spelers is het oplossen van missies, queestes of (social interaction) uitdagingen die in een verhalende vorm worden uitgespeeld. Echter, bij een Larp gaat het niet om het winnen, maar om de reis, de beleving om tot dat doel te komen.
Fantasy Larp
Traditioneel wordt een Larp gespeeld in het thema Fantasy: de middeleeuwen voor de uitvinding van de boekdrukkunst en het buskruit, met een dosis magie en magische wezens. The Lord of the Rings van Tolkien is een belangrijk basiswerk hiervoor. Sinds 1976 wordt er gelarpt en sinds 1990 ook in Nederland. De Larp Fantasy Heroes is een vereenvoudigde, maar vrij complete versie van een Larp, die larpen toegankelijk maakt voor een breed publiek. Het is een zogenaamde PvE (Player vs. Enemy) game, een coöperatief spel, waarbij de avonturiers tegen de figuranten spelen.
Larp als medium
Sinds 1999 is er ook een stroming, de Nordic Larp gemeenschap, die Larp als een medium beschouwt, zoals theater, tv of film. Met deze interactieve storytelling manier zijn nieuwe Larps gemaakt waarbij de immersie, de onderdompeling in een fenomeen of het eigen personage, centraal staan. Heel ons dorp bakt en Space Heroes zijn vereenvoudigde voorbeelden uit dit genre.
Larp: wat kan ik ermee?
Een Larp biedt een ideale omgeving om met gewenst gedrag te experimenteren of fenomenen te ervaren die in de werkelijkheid niet aan te raden zijn om te beleven. Het ergste dat je kan overkomen is dat je niet wordt begrepen of dat je personage sterft in het interactief verhaal. Ga eens aan de slag met het overdrijven van je sterke punten, probeer eens te oefenen met een zwakke competentie of doe eens iets wat in de werkelijkheid niet kan omdat de risico's in het echt veel te groot zijn. In de BCM game bijvoorbeeld simuleren we een brand of hack: overleg je daar maar eens uit!
Immersion
Omdat we met elkaar een alternatieve werkelijkheid in stand houden, kunnen je hersenen dit accepteren als 'de werkelijkheid'. Als je terugkeert naar de echte werkelijkheid, dan moeten je hersenen even schakelen. Dat kan zich op verschillende wijzen uiten: met elkaar aan tafel enthousiast lang doorpraten over wat er allemaal is gebeurd. Je blijft enkele uren lang terugblikken op wat je allemaal hebt beleefd. Of, in het extreemste geval zelfs dagenlang je keuzes tijdens de larp heroverwegen. Deze 'bleed' of 'larp-kater' is het bewijs dat je even helemaal ondergedompeld bent geweest in de Larp.
Jazeker! De Larp Fantasy Heroes is ontworpen voor mensen die geen ervaring hebben met Larpen. Het is actiegericht, er zitten puzzelelementen in en er wordt geroleplayed.
Voor dat laatste is de enige voorwaarde dat je de fictieve werkelijkheid die we samen creëren accepteert. Je speelt doorgaans gewoon jezelf. En als je er voor gaat, dan speel je een personage dat wat verder van je afstaat. Of je vergroot een bepaalde eigenschap van jezelf in het personage. Je hebt dus geen improvisatie-, toneel- of tafelrollenspelervaring nodig.
Kortom, iedereen vindt wel iets in de ervaring die hij of zij leuk vindt. En de opbouw zorgt ervoor dat de meesten het bos verlaten met het gevoel vandaag iets échts bijzonders te hebben beleefd.
Sommige games kunnen variëren in lengte. We laten dan uitdagingen weg. Denk hierbij aan Space Heroes of Agaath's Erfenis.
Anderen hebben een vaste format zoals Fantasy Heroes. Die ervaring duurt 3,5 uur en de praktijk heeft geleerd dat dit niet korter kan.
Bij IntoTheMirror geloven we dat groei het beste kan plaatsvinden als leren en plezier samenkomen.
De debrief maakt onderdeel uit van de ervaring, maar als je er voor kiest alleen gebruik te maken van het plezier, dan laten we het leren tijdens de debrief achterwege. De debrief of reflectie op gedrag en functioneren doen we dan niet.
Jazeker! Kies ervoor om je dag of tweedaagse af te sluiten met een real life game: werken aan de onderlinge communicatie en samenwerking.
Je heisessie aftrappen met een real life escape game zodat je een gemeenschappelijk kader hebt waaraan je inhoud kunt ophangen.
Van een MT van 4 tot een team van 40, het kan allemaal.
We proberen altijd aansluiting te zoeken bij de inhoud van jullie teamdag of heisessie.
Onze real life escape games kunnen worden aangepast. We vervangen puzzels door uitdagingen die de inhoud ondersteunen. De basis van de ervaring blijft altijd intact: het bevorderen van samenwerken in teamverband.
Als je op tijd bent, dan kunnen we zelfs een unieke ervaring op maat voor jullie maken. Met onze ruime ervaring en meer dan 300 verschillende puzzels die we hebben ontworpen en gemaakt, die gekoppeld zijn aan een inhoudelijke boodschap, moet dat zeker lukken.
Deze term hoor je steeds vaker. Wat is het nu?
In de VR en AR wereld is immersie de perceptie omringd te zijn door - en deel uit te maken van - een andere omgeving dan onze normale dagelijkse omgeving. De gaming industrie vertaalt dit naar een geloofwaardige digitale omgeving, meestal met de nadruk op het grafische en beweging.
Het omringt zijn door een alternatieve omgeving om tot immersie te komen is echter niet voldoende. In Larp noemen we dit de 360 graden aankleding. Een kasteel, een bos of in het algemeen een bijzondere locatie ondersteunen het onderdompelen. Wat is er dan nog meer nodig?
Laten we andersom redeneren. Wanneer ben je echt ondergedompeld? Als je na het kijken van een film de aftiteling ziet of bij het sluiten van het boek als het uit is even emotioneel geraakt bent. Die tinteling in je buik, dat verrukte gevoel, die traan, die een paar seconden aanhouden. En bij een goede Larp ervaring kan dit uren of zelfs dagen duren. Bij Larp ga je ook nog eens als je keuzes van tijdens de Larp heroverwegen: de Larp-kater. Dit wordt ook wel 'bleed' genoemd.
Hoe bereik je die Larp-kater in meer of mindere mate? Je hersenen kunnen maar 1 werkelijkheid bevatten. Op het moment dat je de alternatieve werkelijkheid van de ervaring volledig accepteert, dan ben je ondergedompeld. Dat moment heb je helaas vaak niet bewust door. Maar je merkt het wel achteraf. Als je weer uit de immersive experience stapt en terecht komt in de echte wereld, dan moeten je hersenen schakelen. Hoe meer je immersed bent geweest, hoe heftiger de schakeling, hoe steviger de Larp-kater.
Voor de duidelijkheid: immersion iets anders dan 'in flow zijn'. Flowstatus bereik je als de uitdaging waarmee je bezig bent precies uitdagend genoeg is. Dat ga je op in het moment. Als je gamed, dan raak je in flow. In de film ga jij geen uitdaging aan, dus opgaan in de film, ondergedompeld zijn in de film, is geen flow.
Wat is het in films of boeken dat je laat onderdompelen? Wat zorgt ervoor dat de immersie in het medium Larp 1000x sterker kan zijn dan in een boek of film? We vermoeden dat de identificatie met het personage van de film of dat je zelf speelt de basis vormt. Je krijgt er een emotionele band mee. Die band ontstaat o.a. door het uitvoeren van acties, interacties met anderen en het maken van keuzes (challenging, social en agency: zelfdeterminatie theorie, de basis van intrinsieke motivatie).
Tevens bevind je je in een dramatische situatie, een tegenstelling waaruit je je speel, puzzelt, vecht: de reis van de held, alsof je leven er vanaf hangt. En omdat je filmster het script volgt en jij echte keuzes maakt (of denkt te kunnen maken) en je het kampvuur ruikt, de kou voelt en het eten proeft, is jouw onderdompeling vele maler intenser.
Een 360-graden omgeving is dus niet voldoende om je te laten onderdompelen. Sterker nog, je kunt immersed raken in een black-box-theater, een zeg maar 0-graden omgeving. Een immersed experience is dus veel meer dan de omgeving. Samengevat: even de held zijn in een niet bestaande werkelijk. Een paar momentjes zijn al voldoende. En een slecht plot, saaie uitdagingen en mensen om je heen die niet bij je passen, leveren dus geen onderdompeling op, hoe mooi de wereld in de VR of de aankleding van de escape room is vormgegeven.
Bij IntoTheMirror streven we naar een immersieve ervaring omdat we geloven dat de onderdompeling je emotioneel raakt. Hierdoor wordt de ervaring en het geleerde door onze deelnemers beter onthouden.
Jazeker! In het boek ‘Live action Role-Playing: Het spel, het drama en de beleving’ geven we antwoord op de vraag: waarom zijn sommige momenten in een Larp onvergetelijk? Je kunt het boek hier bestellen. Veel leesplezier en veel inzichten gewenst!
"IntoTheMirror" is een organisatie die individuen en teams begeleidt in hun leer- en veranderreis. We bieden inzicht in jezelf, als een spiegel naar groei, door middel van Real Life Games en Serious Play activiteiten. Deze activiteiten zijn ontworpen om emotioneel leren en interactieve storytelling te bevorderen, wat helpt bij het versterken van samenwerking en leiderschap in teams.
Absoluut! Real life games zijn een uitstekende keuze voor een teamdag. Ze bevorderen samenwerking, communicatie en probleemoplossend vermogen binnen teams. Of je nu kiest voor een escape room, een creatieve uitdaging zoals 'Heel Ons Dorp Bakt', of een spannende activiteit zoals Battle Tag, er is voor elk team iets passends. Bovendien kunnen we de games aanpassen aan de doelstellingen en het thema van jullie dag, zodat ze optimaal bijdragen aan de teambuilding. Als je op zoek bent naar een activiteit die zowel leuk als leerzaam is, dan is een real life game zeker een aanrader. Laat ons weten hoe we je verder kunnen helpen!
a, Larpen kan zeker in de winter! Onze Larp-activiteiten gaan in principe altijd door, ongeacht het weer. We zorgen ervoor dat de ervaring leuk en veilig is, ook in de koudere maanden. Denk aan workshop binnen, warme kostuums en eventueel transparante regenponcho’s die over het kostuum kunnen worden aangetrokken. Het is een unieke manier om de winterse sfeer te beleven en je onder te dompelen in een fantasiewereld.
Je kunt Larpen op verschillende locaties in Nederland en zelfs daarbuiten! Enkele populaire locaties zijn Utrecht, Amsterdam, Noord-Holland, Zuid-Holland, Gelderland, Limburg, Noord-Brabant en de Ardennen. We kunnen in overleg ook een Larp organiseren op een eigen locatie. Dit biedt flexibiliteit en de mogelijkheid om de perfecte setting voor jouw Larp-avontuur te kiezen. Als je meer wilt weten over specifieke locaties of mogelijkheden, neem gerust contact met ons op!
Als je de "ThemePark" projectmanagement game wilt organiseren, zijn er een aantal organisatorische zaken waarmee je rekening moet houden:
-
Aantal deelnemers: Zorg ervoor dat je een team hebt van 9 tot 20 deelnemers. Bij grotere groepen kunnen meerdere sessies parallel plaatsvinden.
-
Locatie: De game kan op verschillende locaties worden gespeeld, zoals op kantoor, in een nabijgelegen zaal of op een van onze locaties.
-
Tijd: Reserveer 4 tot 7 uur voor de game, zodat er voldoende tijd is voor zowel de uitvoering als de reflectie en debriefing achteraf.
-
Doelgroep: Deelnemers kunnen projectmanagers, opdrachtgevers, stuurgroepleden, projectmedewerkers en PMO-ers zijn.
-
Faciliteiten: Zorg voor een ruimte die geschikt is voor de groepsgrootte en die de benodigde faciliteiten biedt, zoals tafels, stoelen en audiovisuele apparatuur.
-
Voorbereiding: Stel een agenda op voor de dag en zorg ervoor dat alle materialen en middelen beschikbaar zijn voor de deelnemers.
Door deze organisatorische aspecten goed te plannen, zorg je ervoor dat de "ThemePark" game een succesvolle en leerzame ervaring wordt voor alle deelnemers. Laat me weten als je nog vragen hebt of verdere ondersteuning nodig hebt!
Onze projectmanagement game, genaamd "ThemePark," behandelt verschillende belangrijke onderwerpen binnen projectmanagement. Tijdens deze game werk je als innovatieteam aan nieuwe attracties voor De FamilyFun Formula. Onderwerpen die aan bod komen zijn:
- Samenwerken in projecten: Leer effectief samen te werken binnen een projectmatige omgeving.
- Communicatie: Ontwikkel je communicatieve vaardigheden om beter te communiceren met teamleden en stakeholders.
- Projectplanning en -uitvoering: Krijg inzicht in het plannen, uitvoeren en controleren van projecten.
- Rollen en verantwoordelijkheden: Begrijp de verschillende rollen binnen een projectteam en de bijbehorende verantwoordelijkheden.
- Projectdoelstellingen en resultaten: Leer hoe je projectdoelstellingen kunt definiëren en resultaten kunt behalen.
De game biedt een realistische simulatie van projectbeheer en is ideaal voor training en ontwikkeling.