Hoe games veranderingen kunnen ondersteunen
Acht inzichten hoe games veranderingen ondersteunen. Geinspireerd door de presentatie van Leon de Caluwé voor ISAGA 2014, die door Mark Vavier in een korte animatie is vormgegeven.
- Games koppelen denken en doen. Tijdens het spel word je uitgedaagd om meteen te handelen naar je denken. Dit creëert ruimte voor verschillende leerstijlen. Het helpt ook om de kloof tussen plannen en doen te dichten;
- Iedereen heeft zijn eigen blinde vlek. Games helpen om mensen te confronteren met hun eigen onbekwaamheid;
- Door informatie in een grotere context te plaatsen helpen spellen ons de betekenis te begrijpen van dingen waar we anders geen wijs uit zouden worden;
- Door deelnemers emotioneel te betrekken zullen ze het spel lang onthouden spellen hebben vaak een langdurige impact;
- Spellen confronteren ons met dilemma's en helpen ons om alternatieven duidelijker te zien. In een spel krijgen deelnemers directere feedback op hun acties dan in de werkelijkheid;
- Door voortdurend te reflecteren werkt het spel als een venster om de werksituatie en je collega's duidelijker te zien. Tegelijkertijd werkt het als een spiegel door mensen te laten reflecteren op hun eigen rol;
- ten zevende biedt een spel een veilige plek om nieuwe dingen uit te proberen falen is een essentieel onderdeel van het leerproces en
- tot slot helpt een facilitator een groep om van elkaar te leren. Om ze hen eraan te herinneren dat vaak alles wat nodig is om het probleem op te lossen, er al is.