Home » 10 manieren om een beter gesprek te voeren

10 manieren om een beter gesprek te voeren

In haar Ted Talk brengt Celeste Headlee 10 manieren naar voren die een gesprek met een ander effectiever te maken. Deze manieren kun je oefenen in een van de teambuilding workshops van IntoTheMirror.

1. Niet multitasken

Ik bedoel, wees aanwezig. Wees in dat moment. Denk niet aan andere dingen. Als je uit het gesprek wilt stappen, stap dan uit het gesprek, maar wees er niet half in en half uit.

2. Predik niet

Als je je mening wilt geven zonder enige kans op antwoord of argumenten of tegenwerpingen of groei, schrijf dan een blog. Je moet elk gesprek ingaan in de veronderstelling dat je iets te leren hebt. De beroemde therapeut M. Scott Peck zei dat echt luisteren vereist dat je jezelf opzij zet. En soms betekent dat dat je je persoonlijke mening opzij moet zetten. Hij zei dat als je deze acceptatie voelt, de spreker steeds minder kwetsbaar wordt en steeds meer geneigd zal zijn om zijn of haar gedachten open te stellen voor de luisteraar. Bill Nye: "Iedereen die je ooit zult ontmoeten, weet iets dat jij niet weet. Ik zeg het op deze manier: Iedereen is een expert in iets.

3. Gebruik open vragen (geen ja- of nee-vragen)

Begin je vragen met wie, wat, wanneer, waar, waarom of hoe. Probeer ze dingen te vragen als: "Hoe was dat?" "Hoe voelde dat?" Want dan moeten ze misschien even stoppen om erover na te denken en krijg je een veel interessanter antwoord.

4. Ga met de stroom mee

Dat betekent dat er gedachten in je opkomen en dat je ze moet laten gaan en ik zou daaraan willen toevoegen: blijf bij wat er in hun hoofd opkomt en niet in het jouwe. Verhalen en ideeën zullen naar je toe komen. Stop niet met naar ze te luisteren.

5. Als je het niet weet, zeg dan dat je het niet weet

Nu zijn mensen op de radio zich er veel meer van bewust dat ze on the record gaan en dus zijn ze voorzichtiger met wat ze beweren een expert te zijn en wat ze beweren zeker te weten. Doe dat. Wees voorzichtig. Praten moet niet goedkoop zijn.

6. Stel jouw ervaring niet gelijk aan die van hen

Als ze het hebben over het verlies van een familielid, begin dan niet over de tijd dat jij een familielid verloor. Ik kan me hier echt in vinden en ben het er van harte mee eens. Als ze het hebben over de problemen die ze hebben op het werk, vertel ze dan niet hoe erg jij je baan haat. Het is niet hetzelfde. Het is nooit hetzelfde. Alle ervaringen zijn individueel. En, nog belangrijker, het gaat niet over jou. Je hoeft dat moment niet te gebruiken om te bewijzen hoe geweldig je bent of hoeveel je hebt geleden. Gesprekken zijn geen promotiemoment.

7. Probeer jezelf niet te herhalen

Het is neerbuigend en het is echt saai en we hebben de neiging om het vaak te doen. Doe dat niet.

8. Blijf uit het onkruid (geen details)

Eerlijk gezegd, mensen geven niets om de jaren, de namen, de datums, al die details die je met moeite in je hoofd bedenkt. Ze geven er niet om. Waar ze om geven ben jij. Ze geven om hoe je bent, wat jullie gemeen hebben. Dus vergeet de details. Laat ze weg.

9. Luister

Dit is niet de laatste, maar wel de belangrijkste. Ik kan je niet vertellen hoeveel echt belangrijke mensen hebben gezegd dat luisteren misschien wel de belangrijkste vaardigheid is die je kunt ontwikkelen. Boeddha zei, en ik parafraseer: "Als je mond open is, leer je niet."

Waarom luisteren we niet naar elkaar? Ten eerste praten we liever. Als ik praat, heb ik de controle. Ik hoef niets te horen wat me niet interesseert. Ik sta in het middelpunt van de belangstelling. Ik kan mijn eigen identiteit versterken. Maar er is nog een reden: We worden afgeleid. De gemiddelde persoon praat ongeveer 225 woorden per minuut, maar we kunnen tot 500 woorden per minuut luisteren. Dus onze gedachten vullen die andere 275 woorden in. En het kost moeite en energie om echt aandacht aan iemand te besteden, maar als je dat niet kunt, ben je niet in gesprek. Je bent gewoon twee mensen die nauwelijks samenhangende zinnen schreeuwen op dezelfde plek.

Stephen Covey zei het heel mooi. Hij zei: "De meesten van ons luisteren niet met de bedoeling om te begrijpen. We luisteren met de intentie om te antwoorden."

10. Wees kort

Een goed gesprek is als een minirok; kort genoeg om de interesse te behouden, maar lang genoeg om het onderwerp te behandelen.

AGATHA'S INHERITENCE

  75 minutes         3-24

- cooperate, problem-solving ability, influencing others - 

Experience 'Agatha's Inheritance', an immersive on-site escape room where family members compete for Agaath's inheritance. Solve social puzzles and play a role in the story to determine the outcome. A short but intense experience, perfect as a team day activity! Play at the office, in a room or at one of our venues.

More info

AFTER THE HEIST

  2 hours        10-50

- team building, problem solving, dealing with different interests - 

Discover 'After the Heist', a unique on-site escape room where rival gangs team up for a daring heist. Experience the story, solve puzzles, and discover who can be trusted. As a group, determine the outcome and translate the experience into practical behavior. The gangs' hideout can be anywhere, even in the office. 

More info

The Great Village Bake-off

  2-3,5 hours        10-48

- creativity, dealing with prejudice, organisational culture - 

Welcome to 'The Great Village Bake-off', a unique real-life serious game in which you bake and gossip together with fellow villagers. Craft as an councillor, barber or lifeguard with cakes and cupcakes. But remember: it's all about the layers between the cake. Discover how teamwork, creativity and dealing with (pre)judgements come together in this bruising adventure. A delightful mix of fun and valuable learning experiences!

More info